Thursday, January 20, 2011

kek alunan kasih

salam hari khamis....
kek nii baru lepas keluar dari oven.....
panas2 lagi... :D
sapa nak? sedap sgt.....walaupun alunan dia tak berapa cantik....

maklum laa musim panas kan sekarang.....
tapi tak pa..... ibu tak give up.....
nanti buat lagi..... hehe......
terima kasih laa pada kak nor yg tersyg dari secubit garam.....
ibu mmg suka rembat resepi dari blog kak nor.....
mmg kompom2 dah tak payah derhaka....
sebab kak nor dah ejas siap2..... manisnya.... lembutnya....
senang cerita..... citarasa kak nor mmg sesuai laa dgn tekak ibu sekeluarga...

puji2 niii faham2 laa kak nor ya..... dah tentu saya nak kopipes resepi dari umah kak nor... haha
mintak halal yaa kak..... ngehhhhh3

KEK ALUNAN KASIH
(Sumber : Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi})
sumber : AmFlora
sumber: K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
5 Biji Telur
1 ½ cwn Planta atau (250g) - akak ltk 250g butter
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.
Cara2:
Pukul planta/butter dan gula smpai kembang...
Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Pengalaman sendiri :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.

**
gula K.Nor guna 11/2 cawan jer
susu cair K.Nor letak 1 cawan
adunan kuning + vanila
adunan hijau + paste pandan
adunan merah + paste strawberry.

#ibu pun guna gula 1 1/2 cawan gula... dan susu cair 1 cawan...

2 comments:

  1. jgn puji2 aje, bak la 3 kpg :)

    ReplyDelete
  2. hehe sila2 kak nor.... mmg ada simpan utk kak nor sikit.... ambik berkat laa katakannnn

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...